Тон і підтон у фарбах: як не помилитися з відтінком і створити дійсно ідеальний колір

Тон і підтон у фарбах: як не помилитися з відтінком і створити дійсно ідеальний колір

У роботі бровіста або колориста правильний підбір фарби — не справа інтуїції, а чіткий розрахунок і розуміння кольору. І дві ключові складові тут — це тон і підтон фарби.

Це не просто слова з інструкції — це те, що визначає фінальний результат: чи буде колір гармонійним, чи «вистрілить» у рудий, зелений, або просто «вляжеться» брудною плямою.

Що таке тон у фарбі?

Тон — це основна характеристика кольору, тобто, наскільки він темний або світлий. У фарбах для брів, волосся або вій це відповідає Рівню глибини тону (РГТ).

Наприклад:

 • 1–2 рівень — глибокий чорний

 • 3–4 рівень — темно-каштановий

 • 5–6 — середній шатен

 • 7–8 — світлий шатен/темний блонд

 • 9–10 — блонд

Саме тон формує основу кольору, на яку вже «сідає» підтон і колірний нюанс.

Що таке підтон і чому він критично важливий?

Підтон — це прихована або другорядна відтінкова складова фарби, яка починає проявлятись при нанесенні на шкіру/волосся/брови. Саме він дає той «настрій» кольору — теплий, холодний чи нейтральний.

Наприклад:

 • Попелястий (сірий) підтон — нейтралізує тепло

 • Золотий — робить колір теплим і мʼяким

 • Мідний — додає яскравості і рижини

 • Червоний — надає насиченого тепла

 • Фіолетовий/синій — охолоджує, гасить небажані теплі пігменти

І тут ключ: один і той самий тон з різним підтоном — це два зовсім різні результати!

Для чого важливо враховувати підтон?

 1. Щоб уникати небажаних відтінків

Не врахуєш підтон — отримаєш теплу рижину там, де хотіла холодний графіт.

 2. Для нейтралізації

Холодні підтони (синій, фіолетовий) глушать теплі природні пігменти. Теплі підтони — навпаки, підсилюють.

 3. Щоб працювати з кожним типом зовнішності

Теплим типажам краще пасують фарби з золотими або мідними нюансами, холодним — попелясті, графітові, синюваті.

Як визначити підтон фарби?

Багато брендів фарб мають цифрову або буквено-цифрову систему, яка допомагає розпізнати і тон, і підтон. Наприклад:

6.1 —

 • 6 — рівень глибини тону (темний блонд)

 • 1 — попелястий підтон (синій/сірий)

 

5.43 —

 • 5 — середній шатен

 • 4 — мідь

 • 3 — золото

→ Отже, підтон — теплий, з мідно-золотим відтінком

Якщо фарба без чіткої системи кодування — проводь тест на ватних дисках, тоді підтон «вистрелить» при взаємодії з киснем або шкірою.

 «Чисті» і «брудні» напрямки у фарбі: у чому різниця?

 • Чистий колір — це фарба з одним чітким, домінуючим підтоном. Наприклад: 6.1 — холодний темний блонд, 4.0 — натуральний шатен. Він «чистий», бо не містить змішаних тонів.

 • Брудний колір — це результат змішування кількох підтонів або накладання фарби на неправильну базу (наприклад, холодна фарба на теплу базу без нейтралізації).

⠀Приклади:

 • Фарба з попелястим і мідним пігментом → на теплому волоссі може дати «зелень»

 • Фарба з фіолетовим підтоном + червона база → фіолет «провалиться», колір вийде каламутним

 Щоб уникнути бруду — важливо розуміти:

 • який підтон у натуральній базі

 • який підтон у фарбі

 • як вони взаємодіють між собою

Робота з затемненням: на що зважати?

При затемненні відбувається накладання пігменту поверх більш світлого відтінку. Тут особливо важливо враховувати:

 1. Глибину тону — якщо вона нижча, пігмент буде слабким і «просвічуватиметься» теплий або мідний відтінок бази.

 2. Підтон фарби — вибирай ті, що здатні перекривати природну теплоту (наприклад, з синім або фіолетовим відтінком).

 3. Базову температуру волосся або брів — не можна затемнювати без аналізу, бо холодна фарба на теплу базу без нейтралізації → зелень, сірість, бруд.

Практичні поради:

 • Завжди аналізуй натуральну базу — не тільки за тоном, а і за температурою (тепла, холодна, нейтральна).

 • Перед використанням фарби — роби тест на шкірі або на палетці, щоб побачити справжній підтон.

 • При створенні міксів — не змішуй протилежні підтони, якщо не маєш чіткої мети нейтралізації.

 • Вчись «читати» фарбу — не тільки з упаковки, а і за реакцією на кисень і взаємодією з шкірою.