У роботі бровіста або колориста правильний підбір фарби — не справа інтуїції, а чіткий розрахунок і розуміння кольору. І дві ключові складові тут — це тон і підтон фарби.
Це не просто слова з інструкції — це те, що визначає фінальний результат: чи буде колір гармонійним, чи «вистрілить» у рудий, зелений, або просто «вляжеться» брудною плямою.
Тон — це основна характеристика кольору, тобто, наскільки він темний або світлий. У фарбах для брів, волосся або вій це відповідає Рівню глибини тону (РГТ).
Наприклад:
• 1–2 рівень — глибокий чорний
• 3–4 рівень — темно-каштановий
• 5–6 — середній шатен
• 7–8 — світлий шатен/темний блонд
• 9–10 — блонд
Саме тон формує основу кольору, на яку вже «сідає» підтон і колірний нюанс.
Що таке підтон і чому він критично важливий?
Підтон — це прихована або другорядна відтінкова складова фарби, яка починає проявлятись при нанесенні на шкіру/волосся/брови. Саме він дає той «настрій» кольору — теплий, холодний чи нейтральний.
Наприклад:
• Попелястий (сірий) підтон — нейтралізує тепло
• Золотий — робить колір теплим і мʼяким
• Мідний — додає яскравості і рижини
• Червоний — надає насиченого тепла
• Фіолетовий/синій — охолоджує, гасить небажані теплі пігменти
І тут ключ: один і той самий тон з різним підтоном — це два зовсім різні результати!
1. Щоб уникати небажаних відтінків
Не врахуєш підтон — отримаєш теплу рижину там, де хотіла холодний графіт.
2. Для нейтралізації
Холодні підтони (синій, фіолетовий) глушать теплі природні пігменти. Теплі підтони — навпаки, підсилюють.
3. Щоб працювати з кожним типом зовнішності
Теплим типажам краще пасують фарби з золотими або мідними нюансами, холодним — попелясті, графітові, синюваті.
Багато брендів фарб мають цифрову або буквено-цифрову систему, яка допомагає розпізнати і тон, і підтон. Наприклад:
6.1 —
• 6 — рівень глибини тону (темний блонд)
• 1 — попелястий підтон (синій/сірий)
5.43 —
• 5 — середній шатен
• 4 — мідь
• 3 — золото
→ Отже, підтон — теплий, з мідно-золотим відтінком
Якщо фарба без чіткої системи кодування — проводь тест на ватних дисках, тоді підтон «вистрелить» при взаємодії з киснем або шкірою.
• Чистий колір — це фарба з одним чітким, домінуючим підтоном. Наприклад: 6.1 — холодний темний блонд, 4.0 — натуральний шатен. Він «чистий», бо не містить змішаних тонів.
• Брудний колір — це результат змішування кількох підтонів або накладання фарби на неправильну базу (наприклад, холодна фарба на теплу базу без нейтралізації).
⠀Приклади:
• Фарба з попелястим і мідним пігментом → на теплому волоссі може дати «зелень»
• Фарба з фіолетовим підтоном + червона база → фіолет «провалиться», колір вийде каламутним
Щоб уникнути бруду — важливо розуміти:
• який підтон у натуральній базі
• який підтон у фарбі
• як вони взаємодіють між собою
При затемненні відбувається накладання пігменту поверх більш світлого відтінку. Тут особливо важливо враховувати:
1. Глибину тону — якщо вона нижча, пігмент буде слабким і «просвічуватиметься» теплий або мідний відтінок бази.
2. Підтон фарби — вибирай ті, що здатні перекривати природну теплоту (наприклад, з синім або фіолетовим відтінком).
3. Базову температуру волосся або брів — не можна затемнювати без аналізу, бо холодна фарба на теплу базу без нейтралізації → зелень, сірість, бруд.
• Завжди аналізуй натуральну базу — не тільки за тоном, а і за температурою (тепла, холодна, нейтральна).
• Перед використанням фарби — роби тест на шкірі або на палетці, щоб побачити справжній підтон.
• При створенні міксів — не змішуй протилежні підтони, якщо не маєш чіткої мети нейтралізації.
• Вчись «читати» фарбу — не тільки з упаковки, а і за реакцією на кисень і взаємодією з шкірою.